Rabu, 5 Jun 2013

KEPUTUSAN

Assalamualaikum....
Bertemu lagi kita dalam entri nie..
Aku seperti biasa sekarang dah masuk kerja balik selepas cuti bersalin... Back to normal in office life... but aku rase rase macam kehilangan sesuatu setelah aku masuk kerja semula... Sepanjang masa itu aku mencari apa yang aku ingin.. perasaan aku berbelah bagi yang mana satu yang terbaik buat aku dan keluargaku...
 
 
 
 
 
PERJALANAN MASA CUTI BERSALIN
Masa cuti bersalin 3 bulan, aku hanya duduk rumah hanya 9 hari sahaja.. Kalo ikutkan confinement period kena 45 hari... tapi rase macam tak selesa lame2 dok rumah... and waktu tue ader SPECTACULAR.. aku tak nak lepaskan peluang nie sia2 macam tue... sebab kalo nak pergi lagi kena tunggu tahun depan baru ader... Disebabkan WHY aku besar, aku nekad utk pergi walaupun mase tue mak aku bising2 jugak... tapi DECISION aku tetap nk pergi... ulang alik dari kl-Melaka.. but no problem... sebab NAK SERIBU DAYA TAK NAK SERIBU DALIH..
Di SPECTACULAR - hari ke 21
A week before, mase Hafy*my baby* baru 10 hari, aku bawak sekali Hafy pergi bangi untuk buat our dream board.. Nahhh... DECISION sangat kuat untuk pergi...
Tgh present dream board - hari ke 10
27 hari lepas bersalin aku mulakan balik DMO aku.  Bukak booth dekat pasar Alor Gajah... *Credit to pakcik jual buah dekat pasar Alor Gajah sebab offer kitaorg bukak kt situ..* Frankly.. mase tue sgt gugup... sbb last sekali aku pergi booth mase tue dekat putrajaya carnival.. setahun yang dulu... Ahak.. ahak.. sepanjang setahun yang dulu aku banyak lebihkan DMO shake party dengan COI aku.. Hah... kalo non-herbalifer, korang mesti pening2 short form yang aku gunakan..
DMO = Daily of Method Operation.. Lebih kurang aktiviti yang kita lakukan
COI  =  Circle of Influence maksud semua org yang kiter kenal and berurusan
DECISION aku nekad, aku tabrak jer.. momentum EVENT SPECTACULAR menaikkan lagi semangat aku yang membara-bara.  Bukak lagi booth dekat hospital Alor Gajah.. Booth dekat Tesco.. Booth dekat Jeperun Simpang Ampat, Shake party.. Walk n Talk... mase aku sangat penuh.. and DMO baru kitaorg mobile club.. menyebabkan lagi mase kitaorg sgt padat...
Tgh buat presentation - hari yang ke27
  
Stokin tetap pakai -  hari yang ke 39

Walaupun mase kitaorg padat, tapi kiteorg tak pernah rase regret.. Aku sendiri sgt rase lain.. berlainan dengan kerja aku sekarang.. Kira 2 bulan buat fulltime herbalife membawa sangat banyak perbezaan pada diri aku.. Aku jadi sangat seronok dengan kerja ni.  Aku tak tipu.. Kalo nak tau rasenyer kena buat macam aku buat... sure korang pun rase berlainan...
The best part aku ader ramai customer.. n sgt2 best sebab dierog semua ader result yang WOW!!! Itu yang menyebabkan aku sangat seronok dengan kerja ni. 
 
 
 
 
 
 
LEPAS HABIS CUTI BERSALIN
 
 
 
 
Now back to normal.  1st day di office, biasala... mood kerja belum ader.. kepala otak aku dok pikir herbalife jer.. Biler duduk kat ofis tue aku mula rase macam aku kehilangan sesuatu.. Passion aku, keseronokan aku.. yang aku tak dapat dalam kerja sekarang tapi aku rase semua tu mase aku buat fulltime herbalife 2 bulan yang lalu..
Tapi aku tak berani nak buat keputusan yang drastik.. Sebab mase tue aku terikat dengan perjanjian dengan mak aku.. Yes.. mak aku dulu memang keje gomen.. so perceptionnya pada gomen sgt tinggi.. bagi dier keje gomen menguntungkan kiter.. pencen ader gaji, ader faedah hospital, dan pelbagai lagi... Semua ibu nak yang terbaik untuk anak dier..
Pernah jugak aku hint2 dekat mak kater nak berhenti nak buat fulltime herbalife, tapi mak macam tak suker keputusan aku.. Aku tau mak aku sgt risau sebab kami dah mempunyai 4 org anak.. so perbelanjaan kami setiap bulan agak tinggi. So kalo aku n husband buat fulltime herbalife, mak takut kami tak bolih dapat income yang cukup untuk balancekan dengan perbelanjaan kami..
 Apa yang patut aku buat.. KEPUTUSAN APA YANG PERLU AKU AMBIL..........
 
 
 
 
 
 
 
 
COMFORT ZONE

Yang pasti aku memang nak keluar dari comfort zone aku...



Aku n hubby dah rancang untuk tak nak hidup dalam comfort zone.. KENAPA?
sebab kami dah tak nak terikat dengan hutang,
kami nak beri yang TERBAIK untuk ibubapa kami,
TERBAIK untuk anak-anak kami,

  

TERBAIK untuk ahli keluarga kami
dan TERBAIK untuk orang lain..
Kami tak nak jadi org yang average.. makan gaji untuk survive... TAK NAK!!!!! 



So aku perlu berubah supaya apa yang aku impikan menjadi kenyataan

Things to change, we have to change...






Seminggu aku di tempat kerja, aku ditukarkan ke jabatan lain... menjalankan tugas aku sebagai seorg jurutera.. Semua kata kerja sebagai jurutera ni glamer... glamer ker? 



 sepanjang aku berada di jabatan nie, aku still mencari keputusan yang tepat buat aku dan keluarga.. yang mana lebih baik.. setelah sebulan aku berkhidmat di jabatan nie, Alhamdulillah Allah mengizin aku, hubby, mak dan ayah menjadi tetamuNya di Mekah dan Madinah. 


Sebelum berangkat, aku tulis panjang menjela apa yang aku nak doa di sana nanti.. Salah satu doa yang aku mohon adalah supaya segala keputusan yang aku lakukan adalah satu keputusan yang tepat dan diredhai oleh Allah s.w.t. 







BERANGKAT UNTUK MENGERJAKAN UMRAH DAN ZIARAH





Tanggal 12 Mei 2013, kami bertolak dari KLIA ke kota mekah menaiki pesawat Saudi Arabia.  Alhamdulillah jam 6.45petang waktu Jeddah, kami sampai di airport sana.  Perjalanan ke Mekah mengambil masa 2 jam lebih..


Diwaktu ketika aku sampai di sana, tak tahu kenapa perasaan aku sangat sedih.. sedih yang teramat sangat.. Sangat bersyukur sebab aku dapat juga menjejakkan kaki sekali lagi semenjak 21 tahun yang lalu...

Perasaan menjadi lagi tersgt hiba apabila aku masuk ke Masjidil Haram dan melihat Kaabah di hadapan aku..


Aku mengambil peluang dengan izin Allah untuk bersembahyang dan berdoa di hadapan pintu Kaabah.. Alhamdulillah.. tercapai juga hajat aku untuk bersembahyang dan berdoa di situ..


 Selama mana aku di situ, aku masih belum mendapat sebarang petunjuk dari Allah s.w.t












SOLAT ISKHTIHARAH






Balik Malaysia, aku meneruskan solat iskhtiharah selama 7 hari.. agar apa sahaja petunjuk yang diberikan olehNya dapat menguatkan semangatku untuk membuat keputusan.. Hari pertama hingga hari ke 2, tiada apa petunjuk secara jelas untuk aku membuat keputusan.. Pada hari ke 3 aku memohon agar Allah menunjukkan kepadaku secara terang dan jelas dalm mimpiku.. Alhamdulillah malam tue aku bermimpi.. yang secara terang dan jelas telah ditunjukkan.. aku lakukan sehingga hari ke 7.. dan sekarang aku amat yakin dengan keputusan aku....


 
 
 
 
 
 
 
DECISION MAKING







 Aku dah ada choice... choice yang akan mengubah kehidupan aku dan keluarga 360 darjah

Kita ada Allah.  Allah bantu kita untuk membuat keputusan.  Dan keputusan itu adalah yang terbaik untuk kita. ITU JANJI ALLAH













2 ulasan:

  1. Alhamdulillah.. insyaAllah impian Akak akan jadi kenyataan

    BalasPadam
  2. amazing kak yati... insyaAllah. ja doakan yang terbaik buat akak dan family :')

    BalasPadam